كلمات ترنيمة ابدى باسم الله ربى


كلمات ترنيمة ابدى باسم الله ربى

كلمات ترنيمة ابدى باسم الله ربى



ابدي باسم الله ربي من فكري وضمير قلبي

واجيب الكل دا من عندي في وسط الشجعاني

مالي بالدنيا مالي قلبي حبك يا روماني يا صاحب

الصيت العالي انت كنزي وراس مالي


اصل الحكاية يا اهل الفخر في بيروت كان نازل نهر
يشبه نهر مدينة مصر يزقي الناس والغيطاني
وعلى نهر كان فيه عون جه وسكن فيه الملعون

داخل في بطن ذا العون ابليس مخالف الدياني
كل سنة في راس الشهر الشيطان يسكن في النهر
والناس تبقي في حزن وقهر من سد الماء يا اخواني


كل سنة عليهم عتاب الملعون يسكن في الغاب
وينزل بالنهر يا احباب يسد الماء عن الغيطان

 بلسانه والناس قدامه عطشاني
وكانت خايفة منه قلوب ومن صرخته في الوادي

وكان بصوته ينادي انا بطل هذا الوادي
 هاتوا عروسة الناحية دي احظي بها باعياني
في كل سنة يعطوه عذراء مكسية بهدوم خضراء

والسنة دي جات القرعة لنزول بنت السلطاني
جاء الميعاد عرفوا بسرعة ضربوا حالا تلك القرعة

وقعت علي هذه العذراء بنت السلطان يا اخواني
عملوا قرعة يا اخواني جات علي بنت السلطاني تسد طلب

ذا الثعبان  ويفك النهر يا خلان

حزن الملك واهل بيته علي نزول بهجة قلبي
والقصر قد ضاق به من شر جور الثعباني
قالوا يا كبير يا اهل مدينتي خد مالي ومملكتي

واعفوا عني وعن بنتي مين غيرها بين اعيانى
قالوا ياملك ماعاد ينفع والمقدور ماله يدفع وبنتك ماعادت
ترجع قوم نزلها للثعباني

قال الملك سمعت سمعة علي بطل سريع الندهة
وصاحب عزم ونصرة اسمه جرجس الروماني
صاحوا وقالوا يا جورجيوس ياصاحب الندهة يامانوس

استحلفك باسم القدوس تنجد بنتي يا نصراني انا انادي يا مانوس
بطلي اسمه جورجيوس شهيد لربي القدوس
خالق الخلق يا اخواني

قالوا له من هو جرجس الذي تناديه في المجلس
قوم ياملك لبنتك لبس ونزلها للثعباني
 قوم للعروسة ولبسها م المفاخر وانسها

خارج المدينة وجلسها لينظرها ذاك الثعبان

قال الملك طيب بكرة احسن فؤادي فيه حصرة
ماعندي غير ديا العذراء لا بنات ولا صبياني
عمري اقضيه وانا شايف من فراق الحبايب

والعقل من الراس غايب والنوم قليل وقال يا هناءلي
يا ناس انا راغب اتوب م الاصنام الرديئة
وانا اليوم صافي النية تتوب علي الروماني

اين جرجس متي يجياك ويخلصك من ويلك
نادي الاصنام تجيلك وتخلصك من الثعبان
قال دا بطل وسمعت عنه خلاص بنته علي يديه

بقا انا متعشم فيه ينجد بنتي من الثعبان
ياملك كفاك وسواس هذا العمل لا عمل ناس
فكم مات مثل بنتك ناس من شر هذا الثعباني
جيبتها وانا شيخ شايب وفرحت ليا الحبايب

وخلانى الاقارب ونزعت بيها احزاني

طلبتك يا جورجيوس ياصاحب الندهة يا مانوس
انا جيتلك بخصوص تنقذ بنتي من الثعبان
ودمع البت كان يجري علي خدودها شبه النهر

وتقول يا ويلي يا وعدي من نهش ناب الثعباني
امانة يا امي خبيني بره البلد ماتوديني
لماذا يا امي ولدتني يا حسرتي من الثعبان
وراح الكل للسلطان لاخذ خاطره يا اخوان
خرجت البت بره السور وخاطرها يا ناس مكسور
وف الحرير غرقان غاطيس قاصد دخول البلداني
راكب علي الاشهب فارس كالبدر ولكنه عابس

والحربة في شماله توقد نيران مخصوص للثعبان
ولما قرب الشهيد منها وقف ياناس بجانبها
واطمئني علي حالك انا جرجس الروماني للتنين جيت ميت عنك
والهي الذي ارسلني وجه الى الوحش الاروع
وطعنه بيها في العينين والطعنة جاتله في النني جرجس قتله مات عني
صرخ اللعين رج الوادي من حظ طعنة الاعيان
صرخ اللعين ودمه سايل في النهر نازل وطافي
هيا الي ابوكي وامك وعمري في الاوطان
قامت البت زغرتتله وقبلت ياناس يده

تسلم عيونك واليدين وحربتك يا منصار
خذني ليك عروسة وانا املك مانوسة لتكون حياتي محروسة في ظل مجد الروماني
قال البطل يامانوسة كيف اخذلي عروسة
وانا عروستي مانوسة لاحزها رئيس ولا سلطان
انا لي عروسة سلطانة ام الهنا وابانا
والتي ساعدت معانا في قتل هذا الثعبان
انا عروستي عفيفة طاهرة نقية شريفة

ام المسيح القديسة عون لكل نصراني
وغاب عنها ياسامعين وصعد الي رب العالمين
مالي بالدنيا مالي قلبي حبك يا روماني
ياصاحب الصيت العالي انت كنزي وراس مالي

التعليقات
0 التعليقات
شكرا لك على التعليق

اشترك فى القناة